← Terug naar de blogpagina

10 geboden voor uw persbericht

26 maart 2016 - De Huzaren

“Waarom pikt die journalist ons persbericht niet op? Dit is nochtans wereldnieuws!”  

Vaak denken bedrijven dat ze nieuwswaardige dingen te vertellen hebben.  Ze vergeten door de bril van hun doelgroep te kijken.  Ze stellen zich niet in de plaats  van de met persberichten platgebombardeerde redacteur.  

Daarom tien tips op weg naar een beter persbericht…en uw bedrijf haalt elke gazet!

1. Wees persoonlijk  

Uw persbericht met één muisklik verzenden naar een dertigtal journalisten, dat is makkelijk, maar onpersoonlijk.  Vindt u het leuk als u op een onpersoonlijke manier aangesproken wordt?  Geef op z’n minst blijk van inzet en van interesse in uw bestemmeling.  Want waarom zou hij geïnteresseerd moeten zijn in uw boodschap als u niet eens zijn naam kent?

2. Wees empathisch

Probeer het op z’n minst.  Stel uzelf de vraag waarom de journalist interesse zou hebben in uw bericht.  Wees kritisch voor uw persbericht alvorens u op ‘Verzenden’ klikt.  Is deze boodschap echt relevant?  Kan de journalist hier iets mee?  Of moet hij het maar zelf uitzoeken?  Denk niet op korte termijn.  Besef dat na één of twee compleet irrelevante persberichten u uw geloofwaardigheid te grabbel gooide.

3. Wees kort en krachtig (in uw onderwerp-regel)

Wees enthousiast, maar schreeuw het niet uit.  Besef dat uw bestemmeling een honderdtal gelijkaardige berichten ontvangt.  Hij of zij heeft geen tijd te verliezen, laat staan de energie om elk bericht door te nemen.

10 geboden voor persbericht
4. Investeer in uw relatie met de pers

U kent ze ook wel, de vrienden die u nooit hoort of ziet tot wanneer ze u nodig hebben.  Scoren die goed?  Neen, in relaties moet u investeren, ook in die met journalisten.  Zorg voor tweerichtingsverkeer.  De journalist kent uw voor- en achternaam en hij weet wat u doet.

5. Straal professionaliteit uit, ook qua afzenderadres

We twijfelen er niet aan dat uw Gmail of uw Hotmail-account voor u voldoet.  Maar qua perceptie doet u er meer kwaad dan goed mee.  Zeg nu zelf, Marijke.janssens79@hotmail.com komt anders over dan marijke@janssens.be.  

Maakt u tot op vandaag nog steeds gebruik van een generisch e-mailadres, vis dan tijdens uw eerstvolgende vrije dag eens uit hoe het wereldwijde web evolueerde.  U zal ervan versteld staan.

6. Red onze bomen

Een pdf-bestand, een Word-document…  Gaat er een belletje rinkelen?  Welkom in 2016.  Voortaan drukken we het persdossier niet af, om het nadien in een briefomslag te stoppen en via de post te verzenden.  In dit digitaal tijdperk heeft de journalist niks aan dat papieren bundeltje.  U mailt hem, punt amen en uit.

7. Wees geen gladjanus

Het vierde gebod luidde: investeer in uw relatie met de pers.  Dat wil niet zeggen dat u de journalist overlaadt met relatiegeschenken.  Het ontbreekt elke redactie al lang niet meer aan balpennen, koffietassen en notitieblokken.  Trakteer hem op een gezonde hap.  Waarom ook niet?

8. Wees eerlijk

Over het intrappen van een open deur gesproken!  Journalisten lezen tussen de lijntjes, ze doorgronden uw lichaamstaal.  Maak ze niks wijs.  Het allerlaatste wat u wilt, is dat uw naam op die redactie voortaan synoniem staat voor ‘blaaskaak’.  Uw integriteit is heel wat meer waard dan voordeel halen uit die poging om de waarheid te verdraaien.

9. Wees spaarzaam en geduldig

Deadlines en nog eens deadlines.  Dat is het leven van de bestemmeling van uw persbericht.  Die letter- en dossiervretende journalist zat zich niet te vervelen toen uw wereldschokkend nieuws bij hem binnendwarrelde.  Val hem niet voortdurend lastig, mail of bel hem niet met de vraag of hij uw persbericht al las.  Hem storen verhoogt de kansen op publicatie niet.

10. Wees een mens van vlees en bloed

Handel niet als een computer die z’n boodschapje dropt zonder de minste menselijke ‘feeling’ of interesse in uw gesprekspartner.  Praat, bel en mail van mens tot mens.  Laat ruimte voor dingetjes die er misschien niet meteen toe doen.  Zoek naar gemeenschappelijke aspecten, tracht het vertrouwen te winnen en geef blijk van wederzijdse interesse.  Het ijs breken en de journalist is één en al oor.

 

Ook voor het betere persbericht en vlotte relaties met de pers?  

Aarzel geen seconde, contacteer ons meteen voor een vrijblijvende babbel.  Bij een kopje koffie, thee of een glas fruitsap zijn De Huzaren één en al oor.  

 

De Huzaren – ‘your communication troopers’:

Bel 0475 66.27.51 of mail naar laurens@huzaren.be

Gecategoriseerd onder : Pers & communicatie


Tags: , , ,


← Terug naar de blogpagina