← Terug naar de blogpagina

Adverteren op Facebook, wat is er mogelijk?

19 december 2016 - De Huzaren

Misschien heeft u het al eens horen waaien… u moét adverteren op Facebook. Inderdaad, Facebook is hét advertentieplatform bij uitstek. Vergeet dus adverteren met een beperkt budget in magazines, weekendkrantjes of zelfs Google Adwords.

Een budget dat u op-ti-maal wil spenderen? Facebook advertising is uw vriend. Voor kleine tot middelgrote budgetten hoeft u dit zelfs niet uit te besteden.

 

Wat is er mogelijk met Facebookadvertenties

Er zijn hoofdzakelijk twee manieren om te adverteren op Facebook:

1. U “promoot” een bestaande post op uw Facebookbedrijfspagina
2. U duikt in Facebook advertentiebeheer en maakt gebruik van ‘dark posts’

De eerste optie is gemakkelijk zelf te doen zonder enige voorkennis. Als beheerder van uw Facebookpagina kan u een zelfgemaakte post “promoten”.

Promoted posts – een Facebookbericht “boosten”

Met Promoted posts biedt Facebook u een eenvoudige manier om bestaande Facebook berichten éxtra publiek te geven. Het bericht wordt dan getoond als advertentie in de berichtenstroom van uw doelpubliek.

no-coincidence

Deze manier van adverteren is zeer gemakkelijk door een beperkt aantal instelbare opties, maar dit is niet altijd even efficiënt. Het doelpubliek is enkel zeer breed te selecteren en u hangt altijd vast aan reeds geposte berichten op uw Facebookpagina.

Campagnes opzetten – de kracht van ‘dark posts’

Deze manier van adverteren vindt u terug in “Advertentiebeheer”, het full-blown advertentieplatform van Facebook. Er zijn duizend-en-één mogelijkheden en het vergt even wat studiewerk, maar met onderstaande info kan u al zeker de eerste stapjes nemen met de krachtige ‘dark posts’.

facebook-posts

“Dark posts”; het is geen Halloween-term, en ook bijlange niet zo angstaanjagend als de naam doet uitschijnen. Facebook ‘dark posts’ zijn berichten die gemaakt worden op het advertentieplatform van Facebook en toch in de berichtenstroom van Facebookers te zien zijn: een ‘niet-gepubliceerd bericht‘ in eenvoudig Nederlands. Dit kan een filmpje, foto of artikel zijn.

Wat u moet weten:

– Een campagne bestaat uit een advertentieset
– Een advertentieset bestaat op zijn beurt uit verschillende advertenties of ‘dark posts’

 

1. Advertenties

Een advertentie kan een filmpje, foto (slideshow) of artikel zijn. Elke advertentie ziet eruit als een gewoon Facebookberichtje met bijhorende beschrijving. Het is belangrijk om uw volledige budget niet op één enkel berichtje in te zetten. Maak verschillende soorten advertenties en analyseer welk bericht het beste scoort bij uw gekozen doelpubliek.

2. Advertentiesets

Advertenties worden gegroepeerd onder 1 advertentieset. Hier worden hoofdzakelijk het budget, de doelgroep en looptermijn bepaald. Alle advertenties die onder deze advertentieset vallen, worden aan hetzelfde doelpubliek getoond. Het budget wordt – afhankelijk van de gekozen optie – aan een vast tarief of via een biedingssysteem verdeeld onder de lopende advertenties.

3. Campagnes


“Het doel van een Facebookcampagne is dat u deze zo efficiënt en relevant mogelijk maakt.”

 

Een campagne is de allesomvattende container van advertentiesets en advertentie-“berichten”. Hier wordt het doel bepaald…

Gaat u voor conversies op uw webshop? Gaat u voor een zo hoog mogelijk kijkcijfer? Gaat u voor een zo hoog mogelijk bezoekersaantal op uw website?

Het doel van een Facebookcampagne is dat u deze zo efficiënt en relevant mogelijk maakt. Aan elke advertentie hangt trouwens een “relevantiescore” vast: hoe hoger die score, hoe beter de advertentie past bij de gekozen doelgroep én hoe minder u betaalt per actie met de desbetreffende advertentie. Een ingebouwde kwaliteitsradar dus…

 

Hopelijk doet deze beknopte introductie u watertanden naar de mogelijkheden van Facebook advertising, en kan u uw advertentiebudget efficiënter en effectiever inzetten.

 

Heeft u vragen omtrent dit artikel of digitaal adverteren in het bijzonder?

Aarzel dan niet en contacteer ons vrijblijvend.

Mail de Huzaren op stukje@huzaren.be

 

 

Gecategoriseerd onder : Sociale media


Tags:


← Terug naar de blogpagina