← Terug naar de blogpagina

Belg koopt steeds meer online…

22 april 2016 - De Huzaren

Een voorbereid handelaar is er twee waard…  

Geen idee of u het opving in de media; begin maart werd de BeCommerce Market Monitor voor het voorbije jaar 2015 bekendgemaakt.  Die cijfers waren overduidelijk; is uw bedrijf vandaag online afwezig, dan loopt het een groot risico.  

De BeCommerce Market Monitor is een periodiek onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK (GfK Group is het grootste Duitse marktonderzoeksinstituut en een van de vier grootste marktonderzoeksorganisaties in de wereld), gesteund door PostNL, Google en Worldline.  

Blijkbaar was 2015 een recordjaar voor e-commerce in België, met een recordomzet van 8,2 miljard euro.  Zomaar even 75% van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder winkelde tijdens het vierde kwartaal van 2015 online.  Goed voor een kwartaaltotaal van 2,17 miljard euro.  In 2015 noteerde men 22,35 miljoen online aankopen, waarbij de consument gemiddeld 97 euro per aankoop uitgaf.  

Opvallend; voor producten is e-commerce slechts voor 8% van de totale uitgaven verantwoordelijk terwijl 60% van alle diensten op het internet gekocht werden.  

Voor- en nadelen

De argumenten pro en contra online shoppen blijven de laatste jaren zo goed als ongewijzigd.  

Pro: gemakkelijk, tijdswinst, lage prijs verwacht, 24u op 24 beschikbaar, producten kunnen vergelijken, groot assortiment, …

Contra: producten niet ‘voelbaar’, vaak (te) hoge verzendingskosten, verplichting om vooraf te betalen, gebrek aan persoonlijk contact en de onzekerheid van het leverinsgtijdstip.  

Bron: BeCommerce Market Monitor 2015

Bron: BeCommerce Market Monitor 2015

Wie is onze online shopper?

Laat ons meteen een open deur intrappen; online shoppers zijn stevige internetgebruikers (“no shit, Sherlock!?”).  We vinden ze in de zogenaamd hogere sociale klassen en vaak zijn het gezinnen met meer dan drie personen en/of families met kinderen. Gemiddeld heeft onze online klant 20 tot 49 lentes op de teller.  

Gebruiksgemak is hét credo van onze online shopper die liefst op een groot scherm surft.  Laptop is goed voor 57%, desktop voor 35%.  Met 53% blijft de kredietkaart de koploper, gevolgd door 43% Bancontact.  

Korreltjes zout. En toch…

Natuurlijk moet elk onderzoek kritisch bekeken worden, ook deze BeCommerce Market Monitor.  Hoeveel van die omzet werd via Belgische e-shops gerealiseerd?  Hoeveel van die omzet belandde in Belgische ondernemershanden?  

Toch zijn alle onderzoeken het erover eens; traag maar zeker verlegt de Belgische consument een deel van zijn bestedingsactiviteit naar het wereldwijde web.  

Wat houdt u tegen om een paar van die kruimeltjes op te pikken?  Een gebruiksvriendelijke, aantrekkelijke webwinkel hoeft immers niet duur te zijn.  Voor elk bedrijf, groot of klein, zijn er passende oplossingen.  

Wisselen we een keertje van gedachten bij een kopje koffie of een glas fruitsap?

Gecategoriseerd onder : Website & webwinkel


Tags:


← Terug naar de blogpagina