← Terug naar de blogpagina

Uw internet van de laatste kans

15 november 2020 - De Huzaren

Covid-19 zet alles op zijn kop én onder druk. Elke dag dwingt het ons te kiezen, als consument en als bedrijfsleider. Deze coronacrisis lijkt een fundamentele ‘gamechanger’ te zijn. Studies tonen aan dat uw klanten zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. En u, grijpt u in nu het nog kan?

jason-leung-N2JUQtT5i40-unsplash

Universitaire coronastudie maant KMO’s aan tot actie

“De coronacrisis biedt een geweldige kans voor je lokale bakker, speciaalzaak of kruidenier. De verplichte sluiting van de fysieke winkels dwong velen van hen om een webshop op te zetten, terwijl de consumenten het internet moesten afschuimen om producten te kopen. Sociale elementen als solidariteit, de lokale winkelcampagnes en de behoefte aan interactie op momenten van social distance waren de matchmakers van dienst. De ondernemers moeten nú profiteren van de geleverde inspanningen en hun online kanaal professionaliseren.”

Dit is geen verkoopspraatje van De Huzaren, ook niet van een ander communicatiebureau. Deze motiverende woorden voor lokale handelaars en bedrijven zijn van Joris Beckers, postdoctoraal onderzoeker aan de universiteit van Antwerpen (UA). In zijn blogartikel van 12 november bespreekt hij het luik detailhandel.

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de retail en het gedrag van de klant? Dankzij tweewekelijkse studies die de UA sinds de uitbraak van Covid-19 samen met de universiteiten van Leuven en Hasselt organiseert, wordt dat duidelijk. Vijf voor twaalf is het al lang niet meer. Voor kleine en middelgrote ondernemingen wordt dit ‘het internet van de laatste kans’.

Digitale communicatie, van tijdelijk redmiddel naar vaste waarde

Midden mei noteerde Beckers “de helft van de kleinhandelaars en horeca-uitbaters die voor de coronacrisis nog geen webwinkel hadden, is tijdens de lockdown wel via het internet beginnen te verkopen. Samen met de hinderpremie leverde dat voor de meeste handelaars toch genoeg inkomsten op om de crisis door te komen”.

“Maar echt duurzaam is zo’n webwinkel niet voor de kleinhandel, want de kosten zijn erg hoog”. Kosten voor de dagelijkse werking, niet voor het bouwen van de webshop zelf of voor het opstarten van digitale communicatie welteverstaan. Bedrijven die versneld iets online probeerden, deden dat dus uit noodzaak of in paniek, niet uit overtuiging of ambitie.

Wat bleek even later? Er wordt veel meer online gekocht sinds Covid-19 én die extra omzet gaat niet alleen naar grote, buitenlandse slokoppen. Het gemiddeld aantal lokale online-aankopen steeg met 110% per maand voor voedsel en met 66% voor non-food, leert het onderzoek ons. “Vooral het feit dat er ook veel non-foodproducten lokaal werden gekocht, is bemoedigend. Het toont aan dat veel consumenten niet uitsluitend kiezen voor Coolblue en Amazon, maar ook voor de lokale webshop”, aldus Joris Beckers.

Schermafbeelding 2020-11-15 om 15.26.16

De Bloemenloods, een prachtig voorbeeld van lokaal online verkopen en shoppen!

“De eerste golf sloeg iedereen met verstomming, de tweede golf scheidt visionaire winnaars van twijfelende verliezers…” – Laurens Van den Wijngaert, De Huzaren

Uw klant shopt online, eerst uit noodzaak, nu uit gewoonte. En uw bedrijf?

Door Corona vormen online en lokaal shoppen dus de perfecte ‘match’. Uw klant voelde zich al thuis op het web. Een defecte digicorder? Hij spreekt Telenet aan via het sociaal medium Twitter. Een vraag over zijn vakantie? Hij stuurt de touroperator een WhatsAppbericht. Kledingwinkel gesloten en toch willen weten of die ene trui op voorraad is? Hij zendt een Facebookberichtje. Prijzen en producten vergelijken, zoveel hij wilt. Op het Instagramprofiel van de lokale bloemist tot en met de TikTok-account van de interieurdecoratrice…

En uw zaak? Beschouwt u die website of webshop nog steeds als een tijdelijk dingetje? Wat als de toekomst meer lockdowns in petto heeft en de subsidies uiteindelijk opdrogen? Of wanneer mensen zo gewend zijn aan online winkelen dat de totale offline verkoop lager blijft dan vóór Covid-19? “Ondernemers moeten inspelen op de geleverde inspanningen door hun online kanaal verder te versterken en de digitale verkoop en leveringen te professionaliseren”.

“Het aanmoedigen van click-en-collect door de overheid in deze nieuwe lockdown is een goede manier om die online kanalen te versterken. Dit zou ook hun concurrentievoordeel verbeteren in de komende strijd om de huidige ‘goedkope online shoppers’, die op zoek zullen moeten gaan naar nieuwe verkooppunten, tenminste als de voorspelling van het einde van het goedkope grensoverschrijdend winkelen in een eerdere blog van mijn collega’s uitkomt”, besluit Beckers.

Gecategoriseerd onder : Website & webwinkel


Tags:


← Terug naar de blogpagina