← Terug naar de blogpagina

Schieten en hopen dat je iets raakt

4 mei 2016 - De Huzaren

De Huzaren over sociale media, plannen, toepassen, meten en kiezen.  

U start een Facebookpagina voor uw bedrijf.  Een paar Facebookberichten later verviervoudigt uw omzet. Even iets op Twitter gooien en de telefoon staat roodgloeiend.  En dan zwijgen we nog over die vijfentwintig nieuwe klanten die u vorige maand maakte via LinkedIn.  Ja toch? …  

Ondoordacht ingezet, zijn sociale media tijdrovend en geldverslindend.  Heel wat kleine en middelgrote ondernemingen zetten sociale netwerken in zonder een plan, laat staan een strategie en een analyse nadien.  En dan klinkt het: “Och, we zaten een paar jaar op Facebook met ons merk.  Dat heeft ons geen rooie duit opgeleverd!”

Is dat de schuld van de piano of van de pianist?  

Lukraak zaken op Facebook of LinkedIn gooien en hopen dat je iets raakt… Dat kan beter, toch?

Lukraak zaken op Facebook of LinkedIn gooien en hopen dat je iets raakt… Dat kan beter, toch?

Sociale media: drie essentiële stappen

Plan, pas toe en meet.  En herhaal.  

Wat willen we doen (plan), hoe willen we dat doen (strategie) en hoe deden we het (analyse).  Zo eenvoudig is het.  Plan tijdig.  Weet bij het begin van de week of maand welke boodschap u op welk tijdstip zal delen met de wereld.
Voorzie daarvoor de nodige tijdsblokken in de agenda en verdeel uw (inter)actie op uw sociale mediaprofielen gelijk over de week/maand.
Voer je plan uit en kijk heel kritisch naar de resultaten.
Werd het geplaatste bericht überhaupt opgemerkt?  Hoe vaak werd het gelezen?
Kwam er enige reactie?
Hoeveel tijd kostte uw sociale media-inspanningen en wat leverde het op?  

Sociale media: welk doel voor ogen?  

Te vaak gooien bedrijven verschillende doelen door elkaar.  

Het eerste item op hun Facebookpagina zwengelt de verkoop aan, het tweede is op klantenbinding gericht en het volgende wil de naambekendheid vergroten.  Iets mis mee?  Natuurlijk niet.  Maar maak er geen potje van.  Richt u op een welbepaald doel.  Voorbeeld: een bestaande klant heeft lak aan uw promoties voor nieuwe klanten.  Kies en doseer.  Misschien moet u na een paar weken of maanden uw doel wijzigen.  Kan best, maar met een weloverwogen plan.

1-zN3kodfQKVBwkdkHTcHksQ

Uw doel evolueert samen met de groei van uw bedrijf.  Zo richt een starter zich op naambekendheid en pas in een later stadium op verkoop en loyaliteit.  Kiest u voor verkoop, dan ligt u wakker van click rates, social e-commerce en conversie.  Heeft u loyaliteit voor ogen bij de inzet van sociale media, dan houden zaken zoals tracking, gevoel en invloed u bezig.  Naambekendheid?  Dan kijkt u naar het engagement van uw publiek ten aanzien van uw bedrijf, dan telt u het aantal ‘likes’, ‘retweets’, ‘replies’ en het aantal inschrijvingen op uw periodieke nieuwsbrief.

Facebook is geen Twitter, is geen Instagram, is geen LinkedIn, is geen…

Inhoud, timing, frequentie, consistentie en analyse zijn belangrijk.  Maar welk sociaal medium zal u inzetten?  Die discussie wordt nooit beslecht. De ene communicatieprofessional vindt dat u de keuze moet overlaten aan uw publiek.  Dus verspreidt u grotendeels dezelfde content op alle kanalen. Een andere specialist meent dan weer dat u uw boodschappen best aanpast aan het medium waarop u ze verspreidt.  

De waarheid ligt in het midden.  Elk sociaal medium heeft specifieke eigenschappen waarmee u best rekening houdt.  Zo is Instagram uiteraard beeld, beeld en beeld. Daar zal u met uw integraal persbericht niet ver komen.  Maar met een geslaagde foto en een treffende quote van uw CEO, maakt u al wat meer kans.  En op LinkedIn gooit u beter niet die coupon ’12 knipbeurten, de 13e gratis’.  Daar gaat u beter in gesprek met uw contactpersonen over wat zij u daar vertellen.  Toch kan en mag u uw boodschappen niet uitsluiten van bepaalde media.  

Kies één, twee of hooguit drie sociale media.  Kies  kanalen waarvan u vermoedt dat hun gebruikers interesse hebben voor uw aanwezigheid.  Zo kozen we met onze toenmalige klant AVEVE voor Facebook en Twitter.  Gezien hun type van klanten lieten we uiteraard een zakelijk netwerk zoals LinkedIn meteen links liggen. Later gebruikte AVEVE ook een YouTube-kanaal waarop ze hun instructie- en productfilmpjes deelden.  

Ook uw bedrijf / merk heeft belang bij een sociale media-aanpak die uw prospecten verleidt en uw klanten op hun wenken bedient!

Aarzel geen seconde, contacteer ons meteen voor een vrijblijvende babbel.  Bij een kopje koffie, thee of een glas fruitsap is onze creativiteit niet te stoppen. Samen met u nemen De Huzaren elke communicatieve hindernis!  

De Huzaren‘your communication troopers’:

Bel 0475 66.27.51 of mail naar laurens@huzaren.be

Gecategoriseerd onder : Sociale media


Tags:


← Terug naar de blogpagina