← Terug naar de blogpagina

Toekomst Rijmenam: degelijke communicatie tussen lokale overheid en belangengroepen

29 oktober 2019 - De Huzaren

“Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men wegomleggingen tegen”. Dat was ook de laatste drie jaar het geval in Rijmenam, deelgemeente van het in de provincie Antwerpen gelegen Bonheiden. Het toenmalig gemeentebestuur wist dat buurtcommunicatie essentieel is en schakelde De Huzaren in.

Drie jaar geleden startte de gemeente Bonheiden (provincie Antwerpen) met de heraanleg van het centrum van deelgemeente Rijmenam. Voor de communicatie met haar inwoners en handelaars deed het gemeentebestuur beroep op De Huzaren. We ontwierpen een logo en huisstijl en we bouwden een budgetvriendelijke, makkelijk te beheren en duidelijke website. Drie jaar later zijn de werken klaar en blinkt de kern van Rijmenam als nooit tevoren. Op 1 november wordt dan ook de thema-website offline gehaald. Het perfecte ogenblik om even terug te blikken op dit voorbeeld van communicatie tussen een lokale overheid en haar ‘stakeholders’ rondom een bepaald project.

Schermafbeelding 2019-10-29 om 15.00.19

Het heraanleggen van een volledige dorpskern is niet enkel op bouwkundig en technisch vlak een huzarenstukje. In een levendig centrum als dat van deelgemeente Rijmenam, vergt het ook een vlotte communicatie tussen alle belangengroepen. Lokale overheid, aannemers, inwoners en handelaars moeten de violen op elkaar afstemmen. Naast de vele infomomenten en de berichtgeving op papier, is een online communicatieluik onmisbaar. Via ‘Toekomst Rijmenam’ (website en Facebookpagina) hield de gemeente Bonheiden de inwoners en handelaars van Rijmenam en haar buurgemeenten nauwgezet op de hoogte over de werkzaamheden en wegomleidingen.

Logo

Het toenmalig gemeentebestuur gaf ons inzage in de plannen. Meteen viel ons op dat het vernieuwde centrum zou gekenmerkt worden door een rondpunt dat lijkt op een gemanipuleerde ellips. Onze graficus ging aan de slag en niet veel later was het logo voor het project ‘Toekomst Rijmenam’ geboren.

Website

Omdat de budgetten van lokale overheden onder druk staan, lieten we in ons webdesign de spreekwoordelijke toeters en bellen achterwege. De themawebsite moest strak, eenvoudig en duidelijk zijn, zowel voor de websitebezoeker als voor de beheerder, op gelijk welk toestel, groot of klein (responsive webdesign). Waarom het moeilijk maken als het makkelijk ook kan? We kozen voor een WordPress-gestuurde website die bestond uit nieuwsberichten, een tijdslijn en een kaart. Terwijl de tijdslijn weergaf welke werkzaamheden achter de rug, bezig en gepland waren, vond de websitebezoeker op de Google Maps-gebaseerde kaart een overzicht van alle werken per buurt.

(lees verder onder de aanklikbare afbeeldingen)

.

Periodieke nieuwsbrief via e-mail en Facebookpagina

Op vraag van de gemeente Bonheiden voorzagen we bij dit project een nieuwsbrief die de beheerder in de back-end van de website zelf samenstelde. Dus ditmaal geen extern e-mailmarketingprogramma. Inschrijvingen voor de periodieke e-mailings gebeurden op de website, de data bleven in de beheerdersmodule van de site. Uiteraard bestond elke periodieke nieuwsbrief uit de meest recent gepubliceerde nieuwsberichten op de site ‘Toekomst Rijmenam’. Het online drieluik werd vervolledigd door een Facebookpagina. Na interne analyse, drie jaar geleden, wou men zich liever focussen op één sociaal medium in plaats van op verschillende kanalen. Die aanpak loonde. Via reacties op de nieuwsbrieven en op de Facebookposts vergaarde het gemeentebestuur waardevolle feedback. Met als resultaat een rechtstreekse en transparante dialoog tussen het gemeentehuis en alle belangengroepen.

(lees verder onder de aanklikbare afbeeldingen)

.

Ook toenmalig burgemeester Guido Vaganée blikt terug

“Communiceren is een troef , maar soms ook een bedreiging. De inwoners krijgen elke dag opnieuw heel veel informatie te verwerken, waardoor er veel ruis ontstaat in de communicatie. Door met een aparte website te werken konden we de doelgroep en de communicatie afbakenen zodat accurate informatie zonder omwegen de betrokken bewoners snel kon bereiken. Niet enkel de website, maar ook de ondersteunende marketingcampagne bracht bewoners en lokale overheid dichter bij elkaar. Rijmenam is terug “de parel aan de Dijle” met extra glans door het initiatief “Toekomst Rijmenam”.”

.

Gecategoriseerd onder : E-mailmarketing Sociale media Website & webwinkel


Tags: , , , , , , , ,


← Terug naar de blogpagina