← Terug naar de blogpagina

Uw organisatie is een verhaal op zich, besef dat nu toch eens!

29 maart 2017 - De Huzaren


– Wat veranderde recent bij Facebook?

– En waarom is dat belangrijk voor uw eigen communicatie?

mark-zuckerberg-f8-keynote-flickr

Dinsdag rolde Facebook het concept Stories uit in haar mobiele applicatie. Dagelijks ontfutselt het sociaal medium ook uw klanten heel wat surf-uren, dus legt Huzaar Laurens uit waarom dat ook voor uw organisatie een belangrijk nieuwtje is.

Wat voorafging

Op 9 april 2012 kocht Facebook de mobiele foto-applicatie Instagram voor 1 biljoen US Dollar. Slechts 18 maanden na hun start, waren de twee Instagram-oprichters Systrom en Krieger stante pede multimiljonair (300 miljoen US Dollar in cash, de rest in Facebook-aandelen).

Instagram bleef bestaan, naast Facebook. En daar had Zuckerberg goede redenen voor. Instagram was (en is) een zeer sterke groeier met een eigen mini-ecosysteem. Dat overboord gooien zou dom geweest zijn.

Voor zij die Instagram niet kennen (stel je voor…): dat is een website en gratis mobiele applicatie om digitale foto’s en video’s (met een speelduur tot 60 seconden) uit te wisselen onder uw connecties.

De foto’s en video’s kunnen digitaal gefilterd worden (andere kleurtjes over je beeldmateriaal leggen, je beelden nog wat bewerken) en uitgewisseld op sociale mediakanalen. Bij een video wordt de speelduur getoond maar kan er niet naar een bepaalde tijd/fragment worden genavigeerd. Ook kan de video niet worden gepauzeerd.

Op 2 augustus 2016 lanceerde Instagram het concept Stories. Dat is een door de gebruiker gemaakte compilatie van losse foto’s (die automatisch na 3 seconden doorschuiven) of video’s (die max 10 seconden duren) die maximaal 24 uur lang zichtbaar blijven voor uw volgers. Daarna verdwijnen de ‘stories’ automatisch van uw profiel.

Instagram Stories knalde op enkele maanden tijd wereldwijd door het dak. Het deed zelfs concurrent Snapchat vreselijk veel pijn.

fb-stories-small

Facebook Stories en Facebook Direct…

Twee zaken moet u héél dringend beseffen: we surfen meer en meer mobiel (en dus heel wat minder op een computer) en we zijn met z’n allen verzot op beelden, niet op tekst.

Zuckerberg weet dat al heel lang. En daar hij wil dat u en ik Facebook weldra aanzien als ‘het internet’ (Facebook moet de centrale hub worden in ons (mobiel) surfgedrag, als het van hem afhangt, want meer gebruikers spenderen meer tijd = meer advertentie-inkomsten) zorgt hij ervoor dat we op ons mobieltje zoveel mogelijk tijd doorbrengen bij hem.

Dus kopieert de Facebook CEO succesvolle dingen van andere applicaties (hetgeen ze allemaal bij elkaar flikken hoor, zowel Twitter als Snapchat als…). Zo ook Stories. Al een tijdje kon je het Stories-principe terugvinden in de Facebook Messenger-applicatie (de aparte mobiele applicatie waarmee je met al je Facebookcontacten berichten heen en weer kan verzenden).

En sinds dinsdag beschikt u er ook over in de Facebook-applicatie. Daarmee creëert het dominante, sociaal medium een tweede nieuwsoverzicht. Boven uw normaal nieuwsoverzicht op uw mobiele Facebook, ziet u voortaan horizontaal gerangschikt bovenaan ook Facebook Stories van uw FB-contacten.

Daarnaast rolt Facebook nu ook Direct uit, een nieuwe inbox voor persoonlijke boodschappen tussen bepaalde personen binnen je Facebook-netwerk. Via Direct deelt u ook foto’s en video’s maar anders dan met Stories, kiest u in Direct met wie specifiek u uw ‘content’ deelt.

Kortom: het Stories-principe is nu voor handen op Facebook, Instagram en Whatsapp (najaar 2014 kocht Facebook deze gratis berichtenservice, zeg maar sms-berichten maar dan via uw internetverbinding, wat sms’en verzenden meteen een pak goedkoper maakte).

Waarom dit belangrijk is voor uw organisatie?

Simpel. Uw prospecten, klanten, leveranciers, medewerkers en perscontacten brengen, of ze dat nu graag toegeven of niet, een groot deel van hun dag en avond door op deze sociale mediakanalen. En daar wordt gevochten om hun aandacht. Dus is het zaak om op te vallen.

Las u al het stukje dat collega-Huzaar Carl eerder deze maand pende, “Video… Daar heb je toch een mega budget voor nodig?”? Moet u eens doen. Breng uw organisatie zo vaak mogelijk op een informerende en of ludieke manier in beeld. Geef uw publiek een inkijk in uw bedrijf, een blik achter de schermen van uw merk.

Want in tegenstelling tot wat u zelf denkt, is uw organisatie heus wel een boeiend verhaal op zich. Hoe bent u zelf? U connecteert het liefst met mensen van vlees en bloed. Waar doet u uw inkopen? Daar waar u zich thuis voelt, bij handelszaken waar u zich geen nummertje voelt.

Film uw organisatie. Maak foto’s. Vertel uw (bedrijfs)verhaal. Gooi uw ‘Stories’ op de sociale media. U zal versteld staan van het effect.

Geen idee hoe dit aan te pakken? Geef ons een seintje, we helpen u op weg en dat hoeft heus niet eens veel geld te kosten.

Gecategoriseerd onder : Sociale media


Tags:


← Terug naar de blogpagina