← Terug naar de blogpagina

Waarom ook u via Facebook adverteert

11 december 2018 - De Huzaren

Laat er geen twijfel over bestaan, ook al hebben we zelf geen Facebookaandelen, Facebook is en blijft een zeer goedkoop en efficiënt communicatiemiddel.

facebook-internet-letters-262545

Vandaag besteedde De Tijd een interessant artikel aan Facebook. In ons land stijgt het aantal gebruikers nog altijd, maar de schaal van het sociaal medium zegt niets over de effectiviteit ervan, volgens experts in de krant.

Eerst de naakte cijfers. Op basis van statistieken van Facebook, meldt De Tijd dat in het derde kwartaal van dit jaar ons land 7 miljoen gebruikers telt. Dat zijn personen die elke maand minstens eenmaal actief zijn op het sociaal medium. Nog straffer: 5,6 miljoen Belgen is dagelijks actief op Facebook.

Chris Van Roey, voorzitter van de Unie van Belgische Adverteerders nuanceert in het artikel in De Tijd: “Elke adverteerder moet zich afvragen of een campagne op Facebook effectief een meerverkoop genereert”. Hij vreest dat men zich vaak meer laat leiden door een geloof in de kracht van Facebook dan door de effectieve cijfers, klinkt het.

Mogen we twee opmerkingen maken? De voorbije jaren verzorgden we immers heel wat Facebookcampagnes voor onze klanten. Cijfermateriaal en ervaring te over dus.

1. Genereer je met elke Facebookcampagne een meerverkoop?

Neen. Niemand die dat beweert, ook Facebook zelf niet. Maar doe je dat met een ander medium dan wel? En is elke campagne enkel en alleen gericht op een meerverkoop? Is dat de Heilige Graal van elk communicatiemoment? Neen en neen.

Of uw merk langs de kant van de weg op 20 vierkante-meter-affiches hangt, op de achterkant van Het Laatste Nieuws prijkt of in 15.000 brievenbussen belandt, nooit heeft u een waterdichte garantie op meerverkoop. Uw merkbekendheid bestendigen en vergroten, bovenaan het lijstje in de gedachten van uw klant belanden en blijven, dat is wat in de eerste plaatst telt.

2. Facebook is en blijft een erg goedkoop online reclamemedium.

Met het budget dat u besteedt in verhouding tot het aantal mensen dat u bereikt, is Facebook een ijzersterk kanaal. Zeker als elke eurocent zeer doelgericht wordt ingezet, bijvoorbeeld door uw Facebookadvertentie enkel te tonen aan alle vrouwen tussen 35 en 45 jaar oud die in een straal van maximaal 10 kilometers rondom uw zaak wonen en geïnteresseerd zijn in – we zeggen maar wat – breien.

Zo begeleidde De Huzaren een politieke partij bij haar online campagne, bij de gemeentelijke verkiezingen eerder dit jaar. De resultaten spraken boekdelen. Natuurlijk weten we niet hoeveel van de ruim 21.000 inwoners van de betreffende gemeente een Facebookprofiel hebben. Maar met bijvoorbeeld 25 euro gespreid over 7 dagen per gepromote Facebookpost bereikten we gemiddeld zo’n 6.000 tot 7.000 individuele Facebookgebruikers.

En sloeg de betreffende Facebookpost aan en reageerden mensen onderaan het bericht, dan gingen de statistieken vanzelfsprekend verder door het dak.

Ook nood aan tips en advies bij het gebruik van uw sociale media?
Contacteer ons via ons contactformulier of stuur een mailtje naar stukje at huzaren punt be.

.

.

Gecategoriseerd onder : Sociale media


Tags: ,


← Terug naar de blogpagina