← Terug naar de blogpagina

Waarom op sociale media oprecht & persoonlijk zijn écht loont

19 december 2018 - De Huzaren

De feestdagen naderen. En dan brengen uw klanten ‘kwalitijd’ door met wie hen na aan het hart ligt. Ze brengen ook graag tijd door met bedrijven en merken die een meerwaarde zijn, die hen oprecht en persoonlijk behandelen, zéker op sociale media…

adam-jang-260876-unsplash

Begin 2009 introduceerden we Facebook en Twitter bij AVEVE. Vandaag, tien jaar later, gebruikt elk groot bedrijf, dat zichzelf respecteert, sociale media voor het contact met hun stakeholders. We hebben dus ervaring in huis, als het gaat over sociale media…

Anno 2018 kiest u uit twee mogelijkheden. Ofwel beheren wij uw sociale mediaprofielen, ofwel leiden we uw verantwoordelijke(n) op. Omdat we tal van kleine en middelgrote ondernemingen met hun sociale media van nabij opvolgen, kennen we de uitdagingen waarmee ze nog vaak worstelen.

‘Tone of voice’: menselijk, persoonlijk, vriendelijk en oprecht

Misschien trappen we een open deur in. Toch blijven we op deze nagel kloppen. Communiceren via uw Facebookpagina of Twitterprofiel, is heus geen kernfysica. Het is een kwestie van buikgevoel. Ga maar na. Hoe en met wie heeft u het liefst contact?

Met mensen. Niet met een bedrijfsnaam of een logo, maar met iemand van vlees en bloed. Wees dus persoonlijk en vriendelijk. Ga voor een ‘één-op-één’-contact. Uw stakeholders willen geen nummer zijn, ze willen het gevoel hebben dat u met hen begaan bent. U bent enkel en alleen voor hen in de weer!

Blijf steeds oprecht. Foutje gemaakt? Geen man overboord, dat foutje maakt u nog menselijker. De persoon aan de andere kant van uw sociaal mediaprofiel doorprikt een gebrek aan oprechtheid meteen.

Concreet voorbeeld

U wilt via e-mail uw klanten op de hoogte houden over de producten die ze aankochten? Bijvoorbeeld over het periodiek onderhoud. Of u wilt meer fans op uw Facebookpagina omdat u er waardevolle ‘content’ deelt?

Ook onze klant X wou meer Facebookfans. Standaard voorziet Facebook een geautomatiseerde manier om contacten uit te nodigen om uw pagina te ‘liken’. Uiterst onpersoonlijk is dat. In de plaats daarvan hielpen we onze klant bij het één na één aanschrijven van al zijn contacten via Facebook Messenger.

De zaakvoerder van het betreffende bedrijf stak in elk bericht een persoonlijk accent, specifiek gerelateerd aan de bestemmeling. Heel oprecht, niks fake. Zo vroeg hij bijvoorbeeld hoe het met de kinderen van persoon Y ging, in de examenperiode. Vervolgens somde hij de voordelen op waarvan je als fan van hun Facebookpagina geniet. Tot slot vroeg hij om de Facebookpagina van zijn bedrijf te willen ‘liken’.

En kreeg de zaakvoerder een antwoord op zijn vraag over de studerende kinderen van zijn contactpersoon, dan las hij dat en repliceerde hij. Oprecht geïnteresseerd in hoe het met iedereen gaat.

De positieve respons was overweldigend. Onze klant kreeg er op één week tijd 45% Facebookfans bij en hij ontving tientallen complimenten voor zijn persoonlijke en oprechte aanpak. “Het zoveelste bewijs dat ik bij jullie geen nummertje ben. Ik geef zelden ‘likes’ aan bedrijven, maar deze geef ik met veel plezier!” klonk het onder andere.

Deze werkwijze is tijdrovend, maar het loont. Los van het extra aantal Facebookfans zette dit bedrijf zich nog eens in de kijker op een positieve en persoonlijke manier. Tijd is geld, maar dan was dit wel degelijk ‘money well spent’!

.

Ook nood aan tips en advies bij het gebruik van uw sociale media?
Contacteer ons via ons contactformulier of stuur een mailtje naar stukje at huzaren punt be.

.

.

Gecategoriseerd onder : Sociale media


Tags: , , ,


← Terug naar de blogpagina